Succesul se mãsoarã în paºi mici, dar siguri

Succesul se mãsoarã în paºi mici, dar siguri
3 mai 2011 Autor: Anca Negoita
Avea doi ani când a desenat prima datã. Motorul a fost bunica sa, care era foarte priceputã la cusut ºi lucru manual. În loc sã se joace cu trenuleþe ºi maºinuþe, designerul de modã Stephan Pelger o observa pe bunica lucrând. Încã mai are la showroom maºina ei veche de cusut.
A avut tot felul de îndeletniciri artistice, dar cel mai mult l-a atras pictura, desenul ºi, într-o ultimã fazã, desenul vestimentar.
Pasiunea pentru haine a existat dintotdeauna, îi plãcea sã asorteze culori încã de mic copil. A avut susþinere din partea pãrinþilor ºi astfel a ajuns la punctul în care a plecat la Viena la facultate. Aici a avut parte de 3 ani ºi jumãtate de studiu intens. κi imagina pe vremea aceea cã terminã facultatea rapid ºi cã va fi noul Lagerfeld. Ceea ce, desigur, nu s-a întâmplat. A realizat ulterior cã este nevoie de mai mulþi paºi. Ceea ce l-a ajutat la facultate, pe lângã cunoºtinþele legate strict de modã, a fost partea de marketing ºi administrare a unui business de fashion, cursurile de management, graficã pe computer.
Prima colecþie a apãrut tot în cadrul facultãþii. La finele fiecãrui an pregãtea câte o colecþie. La diplomã a fãcut o colecþie pentru Benetton & Sisley. A lucrat apoi la diverse ateliere mai mici sau mai mari, cosând tivuri sau fãcând curat sau cosând la maºinã sau trãgând cu ochiul la mapele lor de deign. Încet-încet ºi-a dat seama cã nu poate face un salt brusc de la stadiul de student la cel de mare designer, cã sunt mai multe etape de parcurs, etape pe care le-a ºi parcurs în urmãtorii 7 ani în care am lucrat în afarã pentru Missoni, ca stilist, pentru diferite boutique-uri mari ca decorator de vitrine, ca stilist pentru reclame ºi vedete din Germania. Toate aceste lucruri l-au ajutat foarte mult pentru. Aºa a ajuns sã înþeleagã mai bine cum funcþioneazã businessul modei, cum poate sã vândã un produs, cum poate sã-l punã în cea mai bunã luminã pentru a-i plãcea clientului. Dupã 7 ani s-a simþit pregãtit sã înceapã el singur o afacere.
De ce România? \”Pentru cã majoritatea prietenilor mei se aflã aici ºi pentru cã România încã era, pe vremea respectivã, un tãrâm al tuturor posibilitãþilor. Plus cã, financiar, îmi puteam permite doar aici sã deschid un business, sã angajez oameni. Bineînþeles cã nu mi-a fost greu ca, de aici, sã ajung în Germania. Aveam toate atuurile. Anul acesta se împlinesc 7 ani de când am pornit afacerea\”, povesteºte Pelger.
Pentru el, succesul se mãsoarã în paºi mici, dar siguri. \”Nu sã mã aflu astãzi pe culmile succesului ºi mâine sã cad la fel de repede. Notorietatea e mult mai mare în România. Dar, dupã succesul avut cu colecþia de la Berlin ºi emisiunea de la televiziunea germanã, am observat cã mulþi mã recunosc acum pe stradã ºi în Germania\”, spune acesta.
Designerul prezintã aceleaºi colecþii de haine în România ºi Germania. Deºi sunt diferite, clientele sale cautã acelaºi stil. \”Consumatoarea din România poate fi catalogatã drept un pic mai neastâmpãratã. Cumpãrãtoarea germanã este mai calculatã, cere mai multe sfaturi. Româncele cumpãrã spontan. Nemþoaicele vor sã aibã o poveste în spatele produsului. Dar ca stil se aseamãnã. Vând aceleaºi modele cu acelaºi succes ºi în România ºi în Germania\”, spune Pelger.
În România are în plus doar partea afacerii de \”sur mesure\”. Dar hainele la comandã sunt excepþii. Baza afacerii sale sunt colecþiile de pret-a-porter, de serie. Ca preþ se poziþioneazã la categoria upper-market, în segmentul de lux. Preþurile încep de la 150 de euro ºi ajung la peste 1.000 de euro pentru creaþiile pret-a-porter. Cele \”sur mesure\” costã de la 1.000 de euro în sus. Nu existã limitã, depinde de materiale, de cât de complicat este modelul, broderia. Preþurile sunt aceleaºi pentru ambele þãri.
\”Clienta Stephan Pelger are o vârstã cuprinsã între 25 ºi 40 de ani, este o femeie independentã, cu o poziþie socialã bunã, de carierã, destul de sigurã pe ea pentru a purta haine uºor ieºite din tipar, care nu cautã stereotipul, o femeie cu personalitate care vrea sã se facã remarcatã ºi prin þinutã, cu venituri medii spre mari\”, spune designerul.
Clientele se pot împãrþi în douã categorii, continuã acesta. Sunt cele care îºi fac haine doar de plãcere, cãrora le place sã fie extravagante, strãlucitoare, sã fie în lumina reflectoarelor ºi sã arate cine sunt ºi ce au. ªi sunt cele tip \”luxury understatement\” care pun preþ pe calitatea materialelor, sunt femei de afaceri, femei de carierã care vor sã se vadã, dar prin simplitate ºi croialã. \”Acum am 250 de cliente fidele. Creºterea numãrului de cliente de-a lungul celor 7 ani a fost cu 70-100 de cliente noi pe an. Iar anul acesta estimez cã dublez numãrul din nou\”.
Cea mai interesantã cerere pe care a avut-o de la o clientã a fost un smoking pentru labradorul ei. Proprietarei i-a creat rochia de mireasã. \”A venit la probe ºi cu câinele ei. Pentru acest partener special care urma sã o conducã la altar am creat un smoking cu papion, din caºmir. Arãta minunat câinele\”.
Este foarte greu de fãcut business din modã, spune Pelger. Sunt foarte mulþi designeri talentaþi. Provocarea este ca, dupã ce ai ajuns sã ai notorietate, sã pãstrezi calitatea produselor. \”Eu am început cu o angajatã ºi acum suntem 16. Furnizorii de materiale sunt din Portugalia, Elveþia, Italia, Germania, Olanda, India. Din pãcate nimic din România. Pentru cã industria materialelor de aici nu mai existã. Pe vremuri erau fabrici care produceau stofe chiar ºi pentru export. Acum nu mai existã. Am nevoie de garanþia cã primesc exact acelaºi materiale de fiecare datã, pentru fiecare piesã pe care o lucrez. ªi de aceea nu lucrez cu România. Nu pot lucra cu \”poate\”\”. Cifra de afaceri a afacerii Stephan Pelger a fost, anul trecut, de 200.000 de euro. Iar pentru 2011, creatorul estimeazã o creºtere de 30%.
La început a fost privit cu îndoialã de cãtre români. \”Spre deosebire de strãinãtate, unde, la târgurile de modã de la New York, Franþa, eram trataþi toþi egal. Acum am observat cã din ce în ce mai mulþi designeri din România dovedesc cã sunt la acelaºi nivel cu cei de afarã. ªi au ºi feed-back pe mãsurã din România. Sunt Irina Schrotter, Maria Lucia Hohan, Lena Criveanu, Mihaela Glãvan, Aura Cercel. Sunt câteva nume importante în aceastã industrie\”.
O industrie care a simþit criza economicã doar pe alocuri. \”Noi nu am simþit-o. Pentru cã suntem un business de niºã, încã destul de mic. Nu au crescut vânzãrile extraordinar de mult, dar am avut o creºtere chiar ºi în 2009\”. Numãrul de cliente le-a crescut constant în ultimii ani. Acum plãnuieºte sã se extindã. Vrea sã deschidã primul showroom Stephan Pelger de la Munchen la sfârºitul verii. \”Am pus cap la cap un plan de afaceri, vreau sã investesc aproximativ 50.000 de euro în noua locaþie. Sunt la stadiul în care caut o locaþie în zona artisticã a Munchenului, în cartierul în care sunt toþi designerii hip ai momentului, un loc cu restaurante fusion, boutique-uri cochete\”.
De plecat din Bucureºti nici nu poate fi vorba. \”Îmi place în Bucureºti mai ales lumea în care mã învârt, mentalitatea românului, impulsivã, latinã. Sunt mult mai mult latin, decât neamþ\”.
Cel mai mare succes profesional al sãu este colecþia prezentatã în ianuarie la Sãptãmâna Modei de la Berlin. \”Nu aº fi crezut cã va avea o rezonanþã atât de mare. Acum lucrez la noua colecþie deja, tot pentru Berlin Fashion Week. Este un pas mare, acum se decide dacã sunt valoros sau nu, dacã am fost un \”one hit wonder\” sau nu\”. Noua colecþie, cea de primãvarã-varã 2012, este inspiratã de un sport. Vor fi nuanþe naturale, multe pasteluri, combinaþii de materiale aspre, dure ºi materiale diafane, fluide. La fel de important pentru cariera sa este ºi premiul câºtigat de curând la competiþia fashion a TV show-ului german \”Fashion&Fame: Design your dream\”, premiu care i-a adus titlul de chief designer al noului brand special creat pentru aceastã emisiune, \”GoldCut\”, distribuit de concernul german Otto.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge