Panica din sistemul bancar si chiriile exorbitante au indus “inceputul sfarsitului”, distrugand companii de fashion cu mare potential .

Companii prospere care au dezvoltat branduri precum House of Art, conceptul Alb si Negru (Dinasty- Agnes Toma), Nichi, Tina R, asta daca ne referim la firme care produc, insa sunt companii din zona retailului precum Leonardo (insolventa), Cora General Business (compania fiind “vanduta” aceasta detinand magazinele Only for You), Fashion Retail Group S.A, controlata de Radu Ouatu (magazinele Debenhams), Corssa controlata de familia Mihet, Erros Fashion, Great United Trading Romania (magazinele Time Out) etc. Evident lista poate continua…toate acestea au in comun acum starea de insolventa sau chiar Falimentul.
In acest articol am sa ma refer la ceea ce a insemnat Agnes Toma cu suisurile si coborasurile sale. Recent am citit un material de pe siteul www.antitepari.ro, care prezenta “TEAPA Agnes Toma” si cum a inselat aceasta firma statul roman si creditorii cu aproximativ 4,5 milioane Euro.
Iata cum incepea articolul respectiv:
“- În urma \”Bizzstand Solutions\” SRL Piatra Neamþ, fosta \”Agnes Toma Com\”, rãmân datorii de peste 6 milioane lei cãtre Finanþe ºi de 9,39 milioane lei cãtre BRD. Salariaþii au rãmas ºi ei cu lefuri neîncasate de 405.261 lei, care, probabil, vor fi suportate de stat, prin fondul special de garantare a creanþelor salariale”
Am luat legatura la Agnes Toma, Doamna Agnes Pribeagu, ne-a raspuns cu amabilitate si ne-a dat lamuriri suplimentare, astfel Doamna Agnes ( asa cum este cunoscuta) a admis ca: “cifrele nu sunt departe de adevar (cu exceptia cifrei despre datoriile catre salariati – datorie stinsa pina acest moment), am putea spune ca da, asa arata in cifre un faliment! Probabil v-ati obisnuit sa auziti vesti despre cat de neagra e criza, v-ati obisnuit sa-I auziti pe cei din preajma voastra – prieteni, colegi, angajati – plangandu-se de cat de rau o duc, ne plangem cu totii de drumurile, spitalele, scolile, serviciile, administratia etc. din Romania…. Unii protesteaza mai direct: pur si simplu pleaca… Au ajuns sa lucreze in strainatate cateva milioane bune de romani… (Cei care raman si lupta sa faca ceva sunt oricum pedepsiti)… In ziua de azi ne indignam, ne miram, nu ne vine sa credem: “cum, si cutare are probleme…?” Cu cat numele e mai sonor (Agnes Toma, aici) cu atat mirarea (si o bucurie mascata, sa recunoastem – de la capra vecinului ni se trage…) dar si barfa, dar si supozitiile, speculatiile sunt mai mari si mai numeroase…”
Important este faptul Agnes Toma nu se ascunde dupa acest faliment ”toti partenerii nostri au fost la curent, in fiecare moment, n-am pozat niciodata nici in “misteriosi”, nici in “puternici – cei neatinsi de criza”. In timpul crizei din ’29 – ‘33 apoi in timpul razboiului, mari case de moda, azi adevarati monstri sacri, si-au inchis portile… TEMPORAR, ne arata istoria, pt ca brandurile adevarate nu mor “ , si are taria sa mearga mai departe, si isi asuma cele intamplate, numai ca pana la a ajunge la acest faliment stim ca Agnes Toma a avut un parteneriat cu Dinasty, un concept interesant de magazine : Alb si Negru, in 2008 reteaua avea 28 de magazine si se pregatea deschiderea magazinului din Cotroceni. Problema cu care s-a confruntat Agnes Toma fost MARIMEA RETELEI raportata la viteza ei de crestere in anii de criza , astfel scaderea vanzarilor a fost cruciala, doar in 2009 a fost de 30% atunci tu antreprenor roman – slab capitalizat – cat sa rezisti?
In 2009 Alb si Negru era USOR DE SALVAT, DACA ROMANIA AR FI AVUT UN SISTEM BANCAR CARE SA SUSTINA ECONOMIA ROMANEASCA!
Agnes Pribeagu: “Pentru Agnes Toma sau Bizstand Solutios criza a fost reala iar cifrele – aceleasi, dar studiate atent si in detaliu, la o analiza facuta, eventual, impreuna cu cei care au fost acolo cand lucrurile s-au intamplat! – vorbesc despre o depreciere/scadere a business-ului in conditiile deprecierii accentuate a mediului de afaceri incepand din 2008 toamna. Pentru a ne exprima cat mai scurt, iata ce trebuie sa va puna pe ganduri: din 1994 pana in toamna lui 2008 sunt 14 ani fara datorii pentru Bizstand – nici la furnizori, nici la banci, nici la bugetul de stat! (Cand cineva – o entitate economica , Bizstand Solutions aici – are acest istoric, asta nu va pune pe ganduri, domnilor? Nu va ridica semne de intrebare?… Primele datorii la bugetul de stat au inceput sa apara incepand cu toamna 2008, deci cu inceputul crizei. Si asta spune tot! Cineva – o firma ca Bizstand – care a avut o activitate ireprosabila timp de 14 ani, crescand de la zero – cu inteligenta, curaj, si …valori! – un brand ca Agnes Toma NU POATE FI “TEPAR”, – este doar o firma lovita de criza in Romania “tuturor posibilitatilor”
Panica din sistemul bancar a indus “inceputul sfarsitului”, distrugand, finalmente, reteaua si brandul Alb si Negru! O atitudine mai ponderata, mai atenta, din partea bancii principale a fost ceea ce a lipsit in 2009 si a demarat sfarsitul unui business cu mult potential. Pentru ca, in continuare, cu din ce in ce mai putine magazine (minus 7 in 2009, minus 10 in 2010, etc.) cifrele nu mai erau aceleasi – adica cele asteptate pt stingerea datoriilor si suportarea dobanzilor, comisioanelor… sau altfel spus cele din planul de afaceri din anii in care s-au contractat creditele! Banca ar fi trebuit sa prevada acest mers al lucrurilor si intelept si bine pt toata lumea ar fi fost sa-si fi protejat investitiile prin sustinerea unei entitati economice dovedit performante!
Evident , datoriile companiei sunt in mare masura catre banci, care au acordat imprumuturi pe baza unor situatii contabile, a unor planuri de afaceri si pe o viteza de rotatie a banilor mult mai buna atunci in 2008 fata de anii de criza. Importante datorii sunt catre Bugetul de Stat, dar si chirii la diverse malluri, publicitate catre cateva reviste pentru femei, si cativa furnizori.
Designerul din Piatra Neamt ne completeaza: “cifrele lui ALB SI NEGRU din 2004/05/06 faceau sa se bata bancile sa ne dea credite! Erau super-performante! De fapt, primul credit bancar a fost contractat in 2004, si a avut ca destinatie dezvoltarea retelei Alb si Negru. Trebuie retinut ca: toate activele puse atunci gaj pentru acele credite destinate dezvoltarii retelei erau realizate anterior de catre fosta “Agnes Toma”, in primii 10 ani de activitate (si primele 6-8 magazine deschise intr-un ritm de crestere natural…) fara niciun ajutor de la banci.”
Acum ca am provocat-o pe Agnes Pribeagu la o discutie despre falimentul companiei care a dezvoltat brandul Agnes Toma, iata ca dumneaiei pune punctul pe I si dezvolta si motivele pentru care s-a ajuns la faliment: ” Criza economica a adancit problemele financiare ale Bizstand Solutions, pt ca “criza” a adus, printre altele, pe de o parte scaderea pietei, acutizarea concurentei (cea neloiala – intr-un procent nepermis de mare!) si lipsa oricarei creditari, pe de alta parte. Incapacitate de plata exact asta inseamna: acumulare de datorii, in timpul in care o entitate economica se zabate sa gaseasca solutii, sa supravietuiasca, sa-si continue activitatea, sa-si pastreze locurile de munca. Asta a facut si Bizstand, asemeni altor sute de mii de firme romanesti intrate in incapacitate de plata in toti acesti ani. In acelasi mediu economic romanesc – putin spus neprietenos, marcat de criza si de concurenta neloiala (…insa aici este alta discutie, pe care o vom dezvolta cu alta ocazie: ce sanse are un brand romanesc pe o piata saracita – grav – de criza, in lupta sa cu miile de tone de textile intrate ilegal via Turcia, China, etc., alaturi de marii retaileri internationali care vin in Romania de pe alte pozitii ,dezvoltate in decenii si sute de ani in medii favorabile de business din tarile lor de origine, protejati, sustinuti atat de politici guvernamentale cat si de sistemele lor bancare sa dezvolte business-uri puternice – si negociaza mii de metri patrati in centrele comerciale din Romania cu chirie 0…? – Ati citit bine: zero!).
Evident si Businesstexin are informatii in acest sens ca sunt malluri care ofera spatii cu chirie zero, asta numai ca numele acelor companii sa atraga flux de vizitatori, caci ca sa fii client mai trebuie sa si cumperi. Dar ca sa fii client cu chirie Zero iti trebuie sa fii un nume mare, un brand pe care proprietarul mallului sa il considere un Avantaj, evident el recupereaza “ aceasta investitie” de la ceilalti comercianti. “ cand a intrat ZARA in Unirea din Bucuresti am fost anuntati ca chiria la magazinul TASHA by Agnes Toma s-a facut 84 de euro (de la 40 si ceva…). Era in 2010 iar Tasha era un magazin Agnes Toma de succes (adica in mod constant pe profit! – …dar la 40 de euro chirie… la 84 n-ar mai fi fost, asa ca am preferat sa iesim…). La fel, in anul urmator si Alb si Negru a fost anuntat ca I s-a majorat chiria la 62 de euro (mai putin, pt ca era la etajul doi…). Desi magazinul pe locul 1 in top-ul vanzarilor, tot n-ar fi fost sustenabil, cresterea de chirie anuland profitul si aducandu-ne pe pierdere, asa ca am iesit si de acolo” ne spune Agnes Pribeagu.
In aceste conditii un business de dimensiunile Bizstand (325 de angajati, la apogeu si 28 de magazine) n-a mai fost sustenabil. Prin scaderea pietei, indusa de scaderea veniturilor populatiei pe fond de criza, veniturile firmei au inceput sa se situeze in mod constant sub nivelul cheltuielilor, an de an activitatea inregistrand pierderi.
Agnes Pribeagu ne explica ca incercat sa redreseze afacerea : “masurile luate au fost cele de restrangere a activitatii, a numarului de angajati, a numarului de magazine… (Masuri de …”austeritate”, nu?, ca doar acestea sunt la moda pe timp de criza!) . In lipsa banilor chiar nu existau alte solutii… Cu ceva-ceva creditare multe ar fi fost posibile!”
Intrarea in insolventa a fost masura fireasca si necesara, dat fiind mersul lucrurilor. Nu a fost nimic premeditat, dimpotriva, a fost enorm de multa munca si sacrificiu in tot acest timp, din partea unei intregi echipe care a sperat in redresare pana in ultima clipa, uzand de intreaga capacitate de efort, concentrare si sacrificiu orientate spre adaptarea la aceasta noua realitate!”
Departe de mine gandul ca Agnes Toma si-a dorit falimentul pentru a nu isi plati furnizorii, bancile si statul, caci dupa cum vedem salariatii si-au primit banii. Nu de mult am vizitat fabrica Agnes Toma de la intrarea in Piatra Neamt dinspre Bacau, si am vazut acolo, conditii excelente de lucru atat pentru cei din productie cat si pentru designeri. Imi pare rau ca nu am fotografiat, exista in interiorul fabricii si un spatiu verde cu o fantana si un lac, in care cateva doamne in halate isi odihneau cateva minute ochii, in timp ce alte doamne, dupa un perete de sticla lucrau de zor. Acest lucru mi-a placut, ca am gasit conditii excelente de lucru, toata lumea stia de falimentul companiei, dar erau increzatori ca Agnes Toma ca si brand va merge mai departe. Asa cum puncteaza Agnes “oamenii (angajati, clienti, parteneri…) cred, in Agnes Toma, iubesc Agnes Toma, au investit in Agnes Toma si acestea sunt motive foarte bune pentru ca acest brand sa-si continue drumul!”
“In acest moment Bizstand este o firma in lichidare. Ca in cazul oricarui faliment, evident, au ramas datorii. Dar haideti sa punem lucrurile la locul lor: in 14 ani de activitate,daca punem impreuna plusul din tranzactiile 1994-2010 cu minusul rezultat din datorile accumulate in criza (din care mare parte reprezinta dobanzi si penalitati, atentie!) vom constata ca atat bancile (care au avut acoperire 150% in gajurile asupra intreg patrimoniului cat si bunurilor actionarilor – au facut bani frumosi in anii dinaintea crizei!), cat si statul, cat si furnizorii, in marea lor majoritate ies pe profit, in relatia lor cu Bizstand Solutions. (Au fost ani in care doar tva-ul platit intr-o singura luna de aceasta firma era de 5 miliarde lei vechi! ) “
Asa cum am inceput , nu doar Agnes Toma (Alb si Negru) se afla in situatia asta, la fel si Cristina Nichita ( brandul NICHI) din Iasi, careia inainte de 2009 ii gaseai produsele in marile centre comerciale , rasunatoare sunt si falimentele unor companii de retail, acestia de ce au dat faliment? Doar ca sa nu isi plateasca furnizorii? Evident ca nu, ca daca vinzi branduri din afara , acolo regulile sunt simple, iti dau marfa imi dai banii, asadar pe cine sa tepuiasca aceste firme? Evident ca evolutia pietei i-a adus in stadiul de a restrange si chiar a intra in faliment.
In privinta continuarii activitatii, Agnes Pribeagu ne precizeaza: “Actualmente, brandul Agnes Toma este gestionat de firma Romoda srl, o firma mica, la inceput de drum, care este deocamdata si unic distribuitor al brandului pt piata interna. Colectiile Agnes Toma – ceea ce produce si distribuie Romoda srl – se pot vedea atat pe site-ul official al brandului : www.agnestoma.ro cat si pe noul magazine online: www.atshoponline.ro . De subliniat ca Romoda srl vinde inclusiv parte din colectiile Agnes Toma apartinand in acest moment bancii creditoare, contribuind astfel la stingerea treptata a datoriilor Bizstand.”
Agnes Toma a fost si inca mai este un brand, acesta reprezinta inainte de toate un potential deosebit de creativitate, originalitate si expresie, recunoscut ca atare de o piata careia in principiu i se adreseaza. Prin urmare, un brand se bucura de un loc in constiinta publica – o realitate care se construieste in timp, in ani si ani de crestere constanta, preocupare perpetua pentru evolutie si perfectionare si promisiuni respectate fata de un public exigent. Colectiile Agnes Toma continua sa fie admirate, cerute, cautate si vandute, asta “in masura in care se si reuseste producerea lor, dimensiunile acestora fiind cu mult diminuate comparativ cu cele din anii premergatori crizei” asa cum bine precizeaza Agnes Pribeagu cea care a creat acest brand, si care ne asigura “Agnes Toma merge mai departe!”
Artcol realizat de Lucian Diaconu
email: lucian.diaconu@businesstexin.ro

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge