Grapini: “E greu sã fii optimist când ești în largul mãrii fãrã colac de salvare”

În 2012, cusaturile textiliștilor rãmân tot încurcate. Dupã cinci ani grei consecutivi, producãtorii din industria ușoarã se pregãtesc deja pentru al șaselea.
“2012 are, din pãcate, mai multe pericole ca anii din urmã”, crede Maria Grapini, președinte al Federației Patronale a Industriei Ușoare (FEPAIUS), explicând cã existã un cumul al efectelor negative și “dupã trei ani de pierderi, multe companii ar putea ieși din piațã. Dacã rãmân aceleași condiții de operare, este greu de crezut cã în textile și confecții va fi creștere la anul”.
Grapini prevede o scãdere a producției industriale cu pânã la 15%, pe fondul crizei și în condițiile în care Executivul nu ia mãsuri de susținere a ramurei. Mai grav e cã inclusiv comenzile externe vor scãdea cu 5 – 10%, atrage atenția președinștele FEPAIUS. Explicația lui Grapini: “Cauzele sunt legate de un consum extrem de redus în piața externã, iar la export producãtorii nu mai pot sã se încadreze în prețurile pieței externe”.
Irina Schrotter, cu afaceri tot în zona de confecþii-design vestimentar, e însã de altã pãrere când vine vorba de piețele externe: “Cifrele la export în industria textilã au înregistrat creșteri atât în 2010 cât și în 2011, iar estimãrile mele sunt cã vor crește și în 2012”. Pe ce se bazeazã?
Creșterea comenzilor la export, explicã Schrotter, a fost favorizatã de douã situații internationale. Unu: creșterea prețurilor de manufacturã în China și alte țãri asiatice, plus celelalte inconveniente ale acelor piețe (comenzi cu volum mare, timp de livrare lung, cheltuieli de transport, condiții de finantare etc). Și doi: din cauza situației politico-socialã, țãrile din nordul Africii – puternic dezvoltate din punct de vedere al producției textile-, au devenit nesigure și incerte pentru o programare de producție pe termen mediu-lung. Aceste elemente, trage concluzia creatoarea de modã, au determinat “o relocare puternicã a comenzilor spre țãrile periferice ale UE, România fiind una dintre acestea”.
Dacã e sã vorbeascã doar despre perspectivele pieței interne, Schrotter crede cã lucrurile ar putea merge rãu poate încã doi-trei ani. Sunt unii mai ameninþaþi decât alþii? „Da“, continuã Schrotter, „firmele care mizeazã în special pe piaþa internã vor avea în continuare cel mai mult de suferit, pe fondul scãderii consumului“.
Trãgând linie, “este greu sã fii optimist când te afli în largul mãrii fãrã colac de salvare”, conchide pe un ton optimist-prudent Maria Grapini. Altfel, “important este sã nu intrãm în panicã și, ca oameni de afaceri, sã judecãm rațional dacã mai putem continua sau trebuie sã ieșim din piațã”.
Trebuie precizat si faptul ca exista si un consum de confectii si incaltaminte pe piata interna, dar acesta nu este fiscalizat in totalitate. In iunie 2010, chiar in timpul desfasurarii targului de contractari Romania Fashion Trends and Brans,organizat de Businesstexin, guvernul a luat decizia majorarii Tva, atunci s-a creeat panica in randul managerilor din domeniu textile-pielarie, dar romanul este descurcaret si gaseste portite de salvare. Concret, companiile vand numai \”cash\”, si sunt sigur ca ma intelegeti ce inseamna acest \”cash\”. Apoi daca ne uitam pe statistici, evident ca ele dau cu minus.
Un lucru e cert si este bine ca se intampla, usor-usor poate eliminam ceea ce numim plata pe masura vanzarii, si atunci cu siguranta piata se va indrepta catre un fagas al normalului. Ar trebui ca si in Romania asa cum este in Vest sa avem comercianti care sa isi asume si ei vanzarea produselor si sa nu mai fie lasata pe unerii producatorilor ineficienta unor comercianti in procesul de marketing si vanzare.
Businesstexin a inceput acum un an o campanie prin care publica tendintele in moda si evolutia pietei, pentru sezonul ce urmeaza( exemplu in editia din decembrie 2011 publicam tendintele primavara-vara 2012). Publicatia o vom distribui catre magazine multibrand, si care consideram noi sunt solvabile in relatia cu producatorii.
Piata Romaneasca de textile-pielarie are inca potential. Avem designeri tineri si talentati, avem producatori, avem si magazine de profil, ar mai trebuie sa si relationeze eficient aceste verigi!
Autor: Lucian Diaconu, project manager Businesstexin.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge