Fashionul românesc – se poartã mai ales concedierile și închiderile de ­magazine.

Cãlin Bogdan Vîrcolacu, unul dintre cei doi frați acționari ai Mondex Sibiu, s‑a convins cât de repede a fugit firul strategic trasat în anii precedenți abia în momentul în care a fãcut trecerea de la primul brand de ciorapi din România la primul mare producãtor și retailer autohton din textile intrat în insolvențã. Acum e supãrat pe stat, pe proprietarii de mall‑uri și pe cei de galerii comerciale, ce țin cu dinții de niște chirii „prea mari“, într‑un an ce stã sub semnul scãderilor pentru majoritatea afacerilor. „În iulie, adicã în extrasezon pentru noi, statul ne‑a blocat conturile și ne‑a pus sechestru pe clãdiri. Sã nu vã imaginați cã nu mi‑a fost rușine cã a trebuit sã apelez la insolvențã, dar mai rușine mi‑ar fi fost sã vãd cum se distrug 20 de ani de muncã“, mãrturisește coproprietarul Mondex.
Privatizatã în 1995, prin metoda MEBO, compania a ajuns într‑un punct critic: datoriile acumulate de Mondex s‑au dublat din 2006 încoace, pânã la aproximativ 13 mil. euro, în condițiile unei cifre de afaceri pe 2008 de 11,6 mil. euro și ale unui profit de doar 17.000 de euro.
PRIMELE VICTIME. Cu o lecție învãțatã pe propria piele, Vîrcolacu e convins acum cã euforia din ultimii trei ani a pieței românești de fashion a dispãrut; 2009, primul an de scãdere, e pe cale sã redeseneze într‑un mod radical contururile businessului autohton de modã.
În cifre, trezirea la realitate a pieței înseamnã, în medie, o scãdere cu aproximativ 30% a vânzãrilor retailerilor de modã.
Ce ar putea însemna asta pe o scarã a rãului deja fãcut? „De la foarte grav în sus“, rãspunde scurt Maria Grapini, președintele Federației Patronale a Industriei Ușoare din România, pentru care intrarea în insolvențã a unei companii de talia Mondex – atenție, care are active imobiliare și poate garanta pentru creditele pe care le‑a contractat – e un semnal clar de alarmã cã greul de abia acum începe.
„Toate acțiunile astea ale guver­nan­ților de semnalizare la dreapta și luat la stânga creeazã panicã. Vom vedea un lanț de insolvențe“, anticipeazã Grapini, arãtând și ea cu degetul înspre ograda autoritãților. Cã unda de șoc a crizei a lovit în plin lanțurile autohtone de fashion o aratã, dacã mai e cazul, disperarea cu care acestea încearcã minimalizarea efectelor sale, disperare materializatã în închiderea magazinelor nerentabile și reduceri de personal, pe fondul restructurãrii creditelor bancare și a datoriilor cãtre furnizori.
Pe de altã parte, înclinația bruscã înspre economisire a românului statistic i‑a obligat pe comercianți sã se reorienteze cãtre segmentul de cumpãrãtori cu venituri medii spre mici. Mondex e deja un exemplu, ba chiar unul pe care scrie insolvențã. Leonardo – liderul pieței locale de fashion și încãlțãminte, atât ca volum de vânzãri, cât și ca numãr de magazine – e un altul.
CRIZÃ ÎN DOI. „Am purtat pânã acum o bãtãlie pe cotã de piațã cu mãrcile internaționale, însã am dus‑o cu prețuri tot mai mici la costuri tot mai mari“, revede Cãlin Vîrcolacu începutul sfârșitului. „Diferența între venituri și cheltuieli a ajuns acum la aproximativ 45%, pe fondul unui euro mai scump cu 20% și al vânzãrilor mai mici cu circa 25%“. În loc sã regleze din mers dezechilibrul apãrut în structura veniturilor pentru a nu ieși de pe piațã – așa cum își reproșeazã el acum –, principala sa preocupare a fost sã acopere orașele din țarã cu cât mai multe magazine.
Concret, Mondex și‑a dublat rețeaua în ultimul an, pânã la 102 unitãți. Între timp s‑au închis șapte dintre acestea, iar alte 20 ar putea avea aceeași soartã dacã nu vor reuși sã‑și acopere costurile. Cu un mare punct pe „i“‑ul din costuri însemnând chiria. „Nu‑mi mai permit sã dau ciorapii pe gratis. Închid unde nu reușesc sã obțin reducere de chirie semnificativã“, explicã Vârcolacu, mãrturisind cã, dupã cum merg negocierile, „în douã luni o sã ajungem probabil la 75 de magazine, dacã nu chiar 50“. Pânã în momentul de fațã, Mondex și‑a redus personalul cu aproximativ 27%, pânã la 615 angajați.
Pentru Florin Panea, proprietarul Leo­nardo, criza a ridicat nu doar problema reorganizãrii unei rețele care în ultimii doi ani s‑a extins accelerat și în țarã, și în strãinãtate, ci și regândirea structurii veniturilor și a afacerii în ansamblu. Restructurare pe care a început‑o încã din primãvarã, asistat de compania de con­sultanțã în management Ensight Ma­nagement Consulting. Obiectivul asumat de consultanți: „supraviețuirea Leonar­do pe termen scurt și îmbunãtãțirea stãrii lichiditãților pentru plata datoriilor urgente“.
Pentru a stabiliza financiar compania, Leonardo și‑a închis 30 de magazine și a disponibilizat 600 de angajați, din cei peste 3.000 pe care îi avea la începutul lui 2009. Retailerul continuã restructurarea pe care a început‑o în primãvarã, promițând sã facã orice pentru a gãsi structura de costuri adecvatã pentru companie; orice însemnând cã în urmãtoarele trei luni compania va mai închide circa 40 de magazine și va rãmâne cu doar 125, din cele peste 200 pe care le avea la sfârșitul lui 2008 în România, Ungaria, Bulgaria și Republica Moldova, dar și cã va mai concedia alți aproximativ 500 de angajați.
PUNCT ȘI DE LA CAPÃT. „Schimbarea norocului“ retailerilor Leonardo și Mondex dovedește cã, în vremuri tulburi, „cei mari“ sunt la fel de vulnerabili ca și celelalte firme cu dimensiuni mult mai mici. „Companiile mari au probleme pe mãsurã. Retailerii au fãcut greșeala sã‑și dimensioneze investițiile pentru creșterile agresive cu care se obișnuiserã. N‑au fost pregãtiți pentru un an de scãdere a pieței care pune presiune pe profitabilitate“, comenteazã Bogdan Belciu, manager la compania de consultanțã A.T. Kearney România. Evident, închiderile de magazine pe bandã rulantã nu sunt o consecințã exclusiv a crizei economice, ci și a euforiei deschiderilor din 2008 – care au dus, invariabil, și la erori de management.
Ghinionul unora poate fi însã norocul altora – în cazul de fațã al retailerilor internaționali care au bani sã investeascã și ocupã spațiile lãsate libere de autohtoni la prețuri mult mai mici decât pânã anul trecut, având în vedere puterea lor de negociere.
„Trãim procesul invers al boomului de inaugurãri din ultimii doi ani. Cine s‑a aruncat cu capul înainte nu rezistã“, rezuma Gabriel Cîrlig, proprietarul Jolidon, într‑un interviu anterior pentru MONEY EXPRESS, mișcãrile din piațã. De altfel, Jolidon se numãrã printre puținele companii care încã nu au închis magazine. „Puteam acum sã fim și mai mari, dar și mult mai expuși riscului“, declara cu aceeași ocazie Cîrlig. Mult mai puțin expuși înseamnã cã Jolidon deține acum tot o rețea de 132 de magazine, în România (90), Italia (35) și Franța (7). Cele trei divizii ale companiei – producție, export, retail – vor genera în acest an o cifrã de afaceri în creștere ponderatã, dar tot cu douã cifre, între 10 și 15%, pânã la 80 mil. euro.
Oricum, nimeni n‑a fãcut previziuni generoase pentru 2009; într‑un fel, toatã lumea se aștepta la un an în care entuziasmul sã se calmeze, iar retailerii sã‑și redimensioneze businessurile luând în calcul scãderi ale pieței sau în cel mai bun caz stagnãri. De ce? Pentru cã o astfel de dinamicã antreneazã un alt mecanism decât cel valabil pentru creșteri anuale de peste 30%. Maria Grapini simplificã lucrurile: „Viziune fãrã acțiune egal vise, acțiune fãrã viziune egal pierdere de vreme. Cine le are pe amândouã trece prin orice furtunã“. Cãlin Vîrcolacu completeazã cu o nuanțã: vor trece cel puțin zece ani de‑acum încolo pânã ce mediul de afaceri va deveni la fel de prietenos ca în perioada de dinainte de crizã.
Autor:
Ileana Ilie

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge