Evident, avem scandal din cauza targurilor externe pe banii de la Buget!

Ministerul Economiei a tergiversat asigurarea finanþãrii, deºi asociatia FIT ne-a informat ca se discutasera contractele cu organizatorii germani. Standul României a rãmas gol ºi a fost înlocuit cu doar ºase zile înainte de debut.
Scandalul este abia la început ºi, odatã cu aceastã ratare, se dezgoapã probabil toate nemultumirile adunate în ultimii ani în Consiliul de Export ºi în Departamentul de Comerþ Exterior din cadrul Ministerului Economiei (ME).Irina Schrotter, acuzã vehement: „Ministrul Gerea pur ºi simplu nu înþelege importanþa sprijinirii exporturilor. Nu înþelege cã exportul este unul dintre puþinele motoare care mai funcþioneazã în România”.
Povestea începe în august 2013, când Consiliul de Export, organism bipartit cu reprezentanþi ai sectorului public (ME) ºi ai sectorului privat, a întocmit lista cu evenimentele la care exportatorii români doreau sã participe anul viitor. E o listã cu 64 de târguri în afara þãrii, costurile totale fiind evaluate la 38 milioane de lei. Lista finalã a fost aprobatã pe 12 septembrie.
Fondul pentru promovarea exportului, aflat la dispoziþia Ministerului Economiei nu reprezintã în sine bani publici, acesta are statut special, fiind constituit din impozitele firmelor care vând în afara þãrii. În 2000, dupã criza financiarã din 1999, Guvernul a desfiinþat scutirea de impozit pentru exporturi (de cinci puncte procentuale), promiþând constituirea unui fond special pentru promovarea exportatorilor în afara României.
Dar pentru cã fostul ministru, Varujan Vosganian a demisionat în septembrie, iar interimatul pânã la numirea lui Andrei Gerea a durat aproape douã luni, lista târgurilor a fost aprobatã de ME abia pe 29 noiembrie. „E simptomaticã încetineala la nivel guvernamental”, reclamã Mihai Ionescu, co-preºedinte al Consiliului de Export, din partea sectorului privat.
Asociaþia FIT (Future in Textiles), fiind constituita de Irina Schrotter si cativa antreprenori ieseni, a depus la ME nota de fundamentare, nota de oportunitate ºi lista firmelor încã din 21 octombrie. S-au înscris 16 firme care îºi bazeazã mare parte din cifra de afaceri pe export.
La începutul lui decembrie, în Guvern s-a aprobat bugetul naþional pe 2014, iar ministrul Gerea s-a arãtat dispus sã taie 10 milioane de lei din fondul pentru promovarea exportului. Din 38 de milioane s-au fãcut 28 de milioane, iar costurile acþiunile au fost reduse proporþional, iar la unele s-a renunþat.
Toatã luna decembrie, s-a stat pe capul ministrului Gerea sã dea derogare, dar acesta a refuzat. “Toatã aceastã împotrivire e suspectã, ori e nepãsare, ori rea-voinþã. Am cerut un rãspuns oficial, în scris, de la ministru, dar nu l-am primit nici pânã în ziua de azi”, mai spun cei de la FIT. Pânã pe 24 decembrie, la prânz, s-a stat la uºa ministrului, fãrã niciun succes. “Ne vedem în ianuarie”, a fost mesajul acestuia.
Or prima zi de lucru la stat a fost pe 6 ianuarie. Iar Berlin Fahion Week începea pe 14 ianuarie. Antreprenorii germani au construit standul României pe încredere, cheltuind câteva zeci de mii de euro. “Era absolut superb, cu o suprapunere între cerul Bucureºtiului ºi cerul Berlinului, cu profilul mai multor clãdiri reprezentative pentru cele douã capitale”, afirmã reprezentantul FIT.
Pe 7 ianuarie era clar cã nu se mai poate organiza nicio licitaþie. Anunþul trebuia urcat pe SEAP, unde sã stea 7 zile, urmau 5 zile pentru eventuale contestaþii ºi alte 3 zile pentru semnarea contractului. La organizarea deplasãrilor concureazã marile agenþii de turism sau firmele de creare de evenimente, care încearcã sã se încadreze în bugetul propus, primind un comision de 6%. Ei fac rezervãrile, angajeazã camioanele de transport etc.
Pe 8 ianuarie, Irina Schrotter anunþã oficial partenerii germani cã România nu mai poate participa. “A fost cumplit, i-am pus, pe româneºte, într-o situaþie de rahat. Nu vreþi sã ºtiþi ce cred acum despre noi, pentru cã aici e implicat inclusiv Guvernul. E o probã de neseriozitate datã chiar în capitala Germaniei”, a concluzionat Mihai Lupu, director executiv FIT. Punct final.
Ce înseamnã de fapt Berlin Fashion Week pentru România? “Este cel mai mare eveniment din Europa, cu contractãri ce depãºesc probabil WHOS NEXT de la Paris. Vin 3.000 de branduri casual din toatã lumea ºi 600 de branduri up-market ºi premium. În cele cinci participãri, România ºi-a fãcut un renume foarte bun\”, afirma Mihai Lupu.
La capitolul IMAGINE,cu siguranta s-a punctat, din pacate contractele incheiate ca urmare a prezentei la targ sunt minime.
Irina Schrotter cere satisfacþie ºi e dispusã sã meargã pânã la capãt. “Ministerul Economiei a ajuns sã fie o instituþie care nu are ca scop sprijinirea iniþiativelor care creeazã plus-valoare ºi plus de imagine pentru România, ci urmãreºte doar susþinerea doar programelor care îi îndestuleazã pe unii dintre cei care conduc aceste structuri. Nu mã refer la ministru, ci la departamentele care exclud tot ce este performant ºi protejeazã doar propriul interes”.
Omul de afaceri din Iaºi spune cã toate contractele angajate la Berlin au avut aprobarea semnatã de ministrul Economiei. “Faptul cã nu ºi-a respectat obligaþiile ne face sã ne adresãm instanþelor. Penalitãþile sunt mai mari decât costurile iniþiale, ceea ce face de neînþeles atitudinea ministrului”.
Irina Schrotter este suparata si pe actualul ministru al IMM-urilor: “Doamna Maria Grapini este beneficiarã permanentã de favoruri ministeriale. Pentru Berlin Fashion Week au fost interdicþii, în timp ce pentru alte târguri s-au dat derogãri”, aici Irina Schroter face aluzie la targul de materii prime de la Frankfurt, Heim Textil, la care Romania a participat de curand. Asociatia care a cerut acest targ fiind FEPAIUS. Pe mine ca jurnalist ma mira faptul ca o asociatie ca FIT, nu a reusit organizarea standului Romaniei de la Berlin, si FEPAIUS, care nici la ora asta nu are ales un Presedinte, dupa trecerea Mariei Grapini in Guvern acum 1 an si jumatate. Oricum trebuie precizat faptul ca la Paris, la targul WHOS NEXT care va incepe pe 25 ianuarie, Irina Schroter va participa prin programul Ministerului Economiei, responsabila de aceasta actiune este tocmai FEPAIUS.
Totusi, daca s-ar uni aceste asociatii, la un dialog constructiv, in care sa se gandeasca o politica comuna, cu siguranta Romania ar fi avut mai mult de castigat. Atata timp, cat lumea designerilor este impartita in doua : designeri vedete (cei cu audientele TV) si designerii fara bani dar care cu valoare. Designerii mai sunt impartiti in grupul de la Iasi si grupul de la Bucuresti, Clujul, Timisoara nu se baga deocamdata, nu avem cum sa avem unitate si evident lipsesc si rezultatele.
Asociatiile: Fepaius, Sfera Factor Iasi, Asociatia Bucharest Fashion District( designerii Bucuresteni), FIT Iasi sunt cele care isi disputa prezentele la targurile internationale de profil dar si interne, SFERA FACTOR beneficiaza si de fonduri de la bugetul de stat pentru organizarea targului de la hotel CARO.
Din pacate nu toate targurile aduc beneficii, firmele si designerii prezenti in mare parte sunt aceeasi. Exporturile Romaniei in domeniul textil sunt realizate numai de firmele care participa la aceste targuri? Evident ca nu, personal cunosc firme care nu au deloc rezultate sau cel mult pot fi modeste, ca urmare a prezentei la targurile externe. Multe dintre firmele abonate la targurile externe, pe plan national sunt inexistente dar isi doresc experientele internationale. Hai sa cucerim Parisul ca in Romania nu avem piata, nu suntem cumparati, spun majoritatea dintre cei care doresc sa cucereasca piete externe. Pe acest subiect vom dezbate in urmatorul numar al catalogului Businesstexin de ce nu reusesc firmele romanesti pe pietele vestice!
Imi exprim speranta ca la TARGURILE viitoare vom putea vorbi si de firme noi care vor participa la targurile internationale, sa se ofere sansa sa participe si altora care au potential, dar care nu fac parte dintr-o gasca sau alta!
Lucian Diaconu
Editor Businesstexin

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge