De ce sunt mult mai scumpe hainele din Romania?

Chiar daca taxele vamale au fost eliminate odata cu intrarea in Uniunea Europeana, preturile au ramas mari in magazinele care fac parte din retele internationale.
Comerciantii acuza cheltuielile de transport, cursul valutar sau franciza, iar expertii in shopping acuza dorinta prea mare de castig a comerciantilor.
Ciprian Sipos, fashion director la “FHM” spune ca in strainatate magazinele nu fac opere dezinteresate de binefacere:”Perioadele de reduceri sunt pentru cei care nu-si pot permite sa cumpere la preturile normale. Atunci poti si sa acoperi o nevoie si sa atragi clienti. Daca in statele cu vechime in UE se ajunge instantaneu la o reducere de 50%, iar intr-o saptamana la una de 70%, magazinele romanesti tin un 20% in vitrina o luna intreaga pana sa treaca la un indice mai mare. In SUA exista magazine care au perioade in care dau toate hainele la 10 dolari, chiar daca au costat o suta inainte.”
In Romania, exista o problema si in privinta marimilor standard. Chiar daca producatorul de incaltaminte fabrica marimi de pantofi pentru femei pana la 42, in magazine cu greu gasesti macar un 41. In ceea ce priveste hainele firmele tin foarte mult la imaginea lor ferindu-se sa faca marimi care trec de L, pentru ca n-ar arata la fel de bine ca un S.
In afara sezonului de reduceri, cei care vor sa se imbrace ieftin mai au o sansa: outleturile, magazine in care produsele apartinand firmelor cunoscute se vand cu o reducere permanenta de 50-60%.
“La noi sunt putine outleturi. In general se evita crearea de outleturi in Bucuresti si le duc in tara. Se gandesc probabil ca daca aduc un outlet in Bucuresti vor scadea vanzarile, se vor concura pe ei insisi. Corect ar fi sa duci, sa arati ce inseamna un outlet fata de un magazin normal. “In provincie, daca duci un outlet e considerat magazin de lux”, crede stilistul Ciprian Sipos.
Reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor spun ca, pe o piata libera, ei nu pot interveni in chestiuni precum pretul la haine si singura autoritate care ar putea avea competente in aceste sens este Consiliul Concurentei.
“Consiliul Concurentei nu intervine in politica comerciala a firmelor, acestea fiind libere sa-si stabileasca modul propriu de actiune pe piata. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei poate interveni atunci cand preturile pe o anumita piata sunt mentinute peste nivelul concurential, ca urmare a unor practici anticoncurentiale, expres prevazute de lege” a declarat purtatorul de cuvant al Consiliului Concurentei, Simona Barbu, care a precizat ca pana acum institutia nu a primit plangeri din partea consumatorilor in legatura cu preturile mari ale hainelor.
Stilista Laura Vargalui: “Cei care si-au deschis mai nou magazin sustin ca preturile lor sunt ca afara. In The Place (n.r.- concept store-ul Iuliei Dobrin, creatoarea brandului I.D. Sarrieri, unde se vand piese semnate Givenchy, Galliano sau Kenzo), de pilda, exista un calculator unde clientii pot verifica daca preturile produselor din magazin sunt cele de pe piata internationala. Dupa intrarea in UE, produsele n-au de ce sa fie mai scumpe, dar asta tine de fiecare comerciant.”
Ciprian Sipos spune ca fiecare firma-mama le sugereaza magazinelor un anumit pret la care sa vanda produsele. “Achizitia inseamna in general 40-50% din pretul de vanzare. El iti tot sugereaza ca o OK sa-ti pui un adaos de 10-20%, dar nu-ti pot impune nimic.”
Otilia Stanciu, director la revista de shopping “J’adore”: “Femeile se impart in doua categorii: cele pentru care sunt importanti banii si cele pentru care sunt importante brandurile. Primele fac coada la reduceri, cele din urma se simt umilite daca trec pe langa un stand cu jumatati de preturi si cred ca ce-i mai bun e cel mai scump.”
In concluzie, belsugul chilipirurilor n-a fost nici anul asta cu romanii care au ramas in iulie-august in tara, in perioada reducerilor. Pe de alta parte, cei care s-au plimbat la timpul potrivit prin Europa s-au intors acasa cu un sac de haine luate ieftin si cu povesti despre tricouri cumparate cu un euro din magazine cunoscute si pantofi sport din piele, cu zece.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge