Croitorul echipei Dinamo mizeaza pe uniformele angajatilor.

Eficienta ca mijloc de depasire a crizei s-a tradus pentru multi producatori de moda prin inchideri de magazine sau reduceri de personal. Pentru Gabriel Muraru, fondator si actionar al retailerului de vestimentatie pentru barbati Dinasty, s-a tradus intr-un business nou si pe masura momentului.
Ideea a venit intr-o discutie amicala cu directorul de marketing al clubului de fotbal Dinamo, Mircea Copaci. Oficialul Dinamo era interesat ca echipa de fotbal sa aiba o imagine unitara, asemeni cu exigentele marilor cluburi internationale. La nivel international, parteneriatele cluburilor de fotbal cu designeri celebri sunt deja o chestiune obisnuita: jucatorii AC Milan sunt imbracati de Dolce & Gabbana, echipa AS ROMA poarta costume facute de Carlo Pignatelli, FC Barcelona lucreaza cu Sacoor Brothers, iar jucatorii de la Chelsea prefera tinute Giorgio Armani.
Astfel a venit prima comanda de imbracaminte din partea Clubului Sportiv Dinamo, in 2006 (cam in aceeasi perioada si Bigotti avea un contract similar cu echipa de fotbal concurenta, Steaua). “Prima iesire oficiala a echipei cu tinutele facute de noi a fost la un meci in Anglia, cu echipa Everton, iar Dinamo a castigat atunci cu 5 la 1”, isi aminteste oficialul Dinasty. In urmatorii doi ani au mai fost comenzi, dar mai mici, pentru ca interesul major al celor de la Dinasty era orientat catre reteaua de magazine. In ultimul an insa, retailul nu a mai generat la fel de mult ca in trecut – nemafiind nici crestere -, asa ca Gabriel Muraru si-a amintit de nisa aproape deloc exploatata in Romania.
Colectiile personalizate pentru angajatii companiilor reprezinta un business cu potential in retailul de moda, care poate aduce bani cu costuri semnificativ mai mici decat in retailul clasic. Cu toate acestea, nisa este explorata inca in doze marunte in Romania, iar cei care au incercat modelul pot fi numarati pe degetele de la o mana. Cerere din partea companiilor exista de ani buni si in Romania, dar acestea s-au vazut nevoite sa apeleze la magazinele de retail clasic, in lipsa unei firme specializate in tinute de business. “Imaginea unei companii reprezinta mai mult decat documente cu antet si carti de vizita”, spune Gabriel Muraru, care a decis sa lanseze din acest an o noua divizie in cadrul firmei pe care o controleaza, dedicata exclusiv tinutelor business pentru angajatii companiilor. Clientii au venit pe rand, cei de la Dinasty constientizand ca este nevoie de volume pentru a putea discuta despre o piata in adevaratul sens al cuvantului.
Fondatorii Dinasty stiau ca cei de la Coca-Cola orga¬ni¬zeaza anual o conferinta nationala de vanzari si le-au facut o propunere, iar de aici si pana la alte cateva zeci de contracte nu a mai fost decat un pas. Cei de la Coca-Cola au acceptat propunerea Dinasty si le-au dat o comanda semnificativa, pentru 900 de persoane, cu o valoare totala de 200.000 de lei (peste 55.000 de euro). “Au fost luate masuri fiecarei persoane. Chiar tin minte ca am facut o baza de date uriasa, cu toate persoanele si masurile fiecareia. Greseai undeva in tabel, greseai haina”, povesteste Gabriel Muraru. La conferinta Coca-Cola au venit si doi exe¬cutivi ai companiei din SUA, care au vrut si ei costume ca ale colegilor din Romania. “Faptul ca ne-am implicat de la conceptie pana la livrare a contat foarte mult”.
Aceste proiecte au convins pe sotii Muraru ca acestea nu sunt doar o oportunitate de moment si ca pot fi transformate intr-o afacere in care au de gand sa investeasca serios de anul acesta. Noul departament se axeaza pe vestimentatia business pentru angajatii firmelor (de la haina de costum si pantaloni pana la pantofi si butoni). Sotii Muraru nu au omis nici produsele destinate actiunilor promotionale si de protocol: “Acest gen de activitate reprezinta o sursa de bani care nu trebuie neglijata”. Anul trecut, inainte ca o strategie sa fie clar conturata pe acest segment, comenzile de vestimentatie business au reprezentat 5% din cele 6 milioane de euro, cifra de afaceri a companiei. Valoarea a fost insa suficienta pentru a-l convinge pe Muraru de fezabilitatea unui astfel de proiect. Desigur, odata cu infiintarea diviziei specializate, aceasta ar fi trebuit sa contribuie cu un procent mult mai mare la cifra de afaceri pe 2009. Reprezentantii Dinasty recunosc insa ca momentul lansarii pe piata a diviziei nu a fost cel mai fericit: “Acestei activitati i-am dat o importanta reala pe la mijlocul lui 2008, iar in 2009 s-a creat si departamentul in sine. Pentru 2009, tinand cont de conditiile economice actuale, dorim sa mentinem acelasi nivel ca in 2008”. Gabriel Muraru este constient ca in aceasta perioada foarte multe companii, din considerente financiare, isi planifica doar cheltuielile necesare, iar imbracamintea pentru angajati nu ocupa un loc prioritar in bugetul de cheltuieli.
Muraru face referire astfel la contextul economic dificil care i-a determinat pe majoritatea comerciantilor sa vina cu previziuni pesimiste pentru 2009, dar si la faptul ca mai multi producatori din domeniu au ales chiar sa inchida magazine. Steilmann a anuntat la inceputul anului ca va inchide peste 10 magazine, in conditiile in care nu-si va putea atinge nivelul de profit si vanzarile propuse. {i Dinasty si-a bugetat o scadere cu 10% a cifrei de afaceri in acest an si a decis sa inchida cinci magazine neprofitabile.
Dar segmentul proaspat pe care s-a pozitionat compania sotilor Muraru asigura nu numai o utilizare mai buna a resurselor (de la stocurile de materiale textile la resurse umane), ci si venituri suplimentare la costuri minime. “Avem fabrica proprie, avem angajatii nostri, know-how in productie si personalizare, avem 20 de magazine cu servicii de croitorie la comanda si de retus, avem deci toate mijloacele pentru a produce astfel de tinute. Noi luam masurile, consiliem clientii, propunem materiale in functie de bugetul de care acestia dispun si distribuim produsele in teritoriu. Sunt clienti care vor sa se incadreze intr-un anumit buget, dar mai sunt si cei care prefera o tesatura foarte buna”, explica Muraru, care a stiut inca de la inceput, tocmai din aceste motive, ca atragerea unor comenzi pe aceasta divizie va face bine companiei in aceasta perioada.
“Imaginea conteaza si pe timp de criza”, spune actionarul Dinasty, care a dat startul noului business cu cateva zeci de contracte incheiate, printre care se numara Coca-Cola, European Drinks, Ursus, Perroni, Banca Transilvania, Automoldova, Mobexpert, Iptana, Transgaz, Terapia Cluj, Antibiotice Iasi, Neocity, Rifil sau Baumit. “Avem si contracte punctuale, dar cele mai multe sunt pe termen lung. De regula, clientii revin cu noi comenzi. De exemplu, am facut camasi pentru angajatii din reteaua de magazine Cellini, au fost multumiti si au completat apoi comanda cu camasi si pantaloni.”
Tarifele pentru o tinuta completa (costum, camasa, accesorii, inclusiv alte servicii) pleaca de la aproximativ 100 de euro per angajat si cresc in functie de pretul materialului ales. Un alt contract valoros al lui Dinasty, luat atat ca volum, cat si ca pret individual, s-a ridicat la 200.000 de lei (50.000 de euro) si a fost semnat cu Porsche. Dinasty a executat 200 de tinute pentru 100 de persoane, ceea ce inseamna practic o investitie de 500 de euro pentru tinuta unui angajat.
Nu se poate vorbi inca de cota de piata pentru Dinasty in acest an, intrucat domeniul abia se formeaza. Potrivit surselor din piata, doar cativa alti jucatori, ca Bigotti sau Alessandro Rutti, executa ocazional asemenea comenzi.Pana ca piata sa se destepte insa, lui Gabriel Muraru, fostul ofiter de armata care a fondat in 1997 o afacere ce are astazi incasari cu sase zerouri, nu-i ramane decat sa cerceteze frontul pentru alti clienti.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge