Claudia Castrase: Criza a fost mai mult in capul meu decat in realitate!

Claudia Castrase si-a lansat atelierul in 2003, trei ani mai tarziu prezenta prima colectie la Iasi, iar in 2011 intentioneaza sa participe la London Fashion Week. Poate parea rapid, insa in jocul dintre trecut, prezent si viitor exista un punct comun: multa munca in atelier. Fara ea, spune designerul, nu si-ar fi castigat simpatia acelei clientele bine inchegate, siguranta brandului si, cel mai important, stabilitatea financiara in timpul acestei crize mai degraba motivationala decat financiara. Colectiile sunt \”aproape un moft cateodata\”, spune zambind. Cu toate astea, isi face cat de des poate capriciile, pentru ca este un artist si nu doar un designer vestimentar.
Ce inseamna pentru tine o colectie cu adevarat reusita?
Nu e vorba doar de inspiratie atunci cand iti doresti sa realizezi o colectie buna. Fiecare pas, fiecare etapa, trebuie tratata cu mare atentie. De la idee la documentare, la schite si alegerea materialelor, totul
este la fel de important. Desigur, o idee puternica, pe care esti sigur si o simti inspirata, poate ajuta foarte mult, cum a fost cazul colectiei Geometrics. Ideea de la care am pornit imi era atat de clara in minte incat, desi dificila tehnic, a facut ca toata productia sa para usoara, o colectie care a iesit din prima. Totusi, consider ca Smart Eyesight ,prima mea colectie, pe care am prezentat-o la Iasi ca debut ,a fost cea mai buna . Au fost si momente cand am simtit ca nu tratez cu maximum de atentie o colectie, din cauza timpului sau a banilor. Sunt o perfectionista si nu mai vreau sa se intample asta in viitor. Vreau ca tot ceea ce voi prezenta de aici incolo sa arate exact asa cum am desenat pe hartie.
Cu ce probleme se confrunta un designer in Romania?
Ca ne place sau nu, trebuie sa recunoastem ca moda e o industrie. Si, ca orice industrie, si aici trebuie sa \”jucam\” dupa reguli destul de stricte. Asta inseamna strategii de marketing, de promovare. Pentru mine inseamna ca in permanenta sa gandesc in dublu sens: pe de o parte, ca manager al propriei mele afaceri, si pe de alta parte, ca artist. Sunt doua ipostaze care de multe ori nu se prea inteleg una cu alta, si totusi carora trebuie sa le fac fata cel putin in egala masura. Imi pun deseori problema timpului, ca nu pot dedica mai mult timp transformarii ideilor mele (care sunt multe, crede-ma) in piese de colectie. E un cerc vicios, daca nu imi onorez comenzile catre clientele mele, la care, apropo, tin foarte mult, nu am resurse financiare sa imi realizez colectiile. Pe de alta parte, in felul acesta, nu imi mai ramane timp destul pentru colectii. Cu toate acestea, pana acum am reusit de fiecare data sa \”fentez\” cercul asta, si sa imi realizez colectiile, asa cum le-am visat, cum le-am dorit. Dar usor nu e.
Iti ocupi mult timp si in atelier?
O, da. Atelierul e mare parte din viata mea. E laboratorul meu, e biroul, e casa. Am investit in el ani, multa energie, dar nu imi pare rau. Ma simt bine in atelierul meu. Aici vad cum ideile mele prind viata, cum schitele mele se transforma in haine, in ceva palpabil.
Claudia Castrase, foto by Adi Bulboaca
Timpul consumat in atelier este o cauza a colectiilor rar lansate?
Am foarte mult de lucru pentru clientele mele. Colectiile, asadar, sunt aproape un moft. Cu toate acestea, desi sunt ceea ce ma reprezinta pe mine ca artist, piesele de colectie s-au vandut intotdeauna de la prima la ultima. Nu cred ca e vorba de noroc, mai degraba cred ca explicatia sta in faptul ca creatiile mele sunt purtabile. Nu ma gandesc insa atunci cand le concep daca ele se vor vinde sau nu. Un alt motiv ar fi ca pana acum mi-am sustinut din fonduri proprii realizarea colectiilor, prezentarile, si asta nu e asa de simplu. E vorba de multi bani. Iar la noi nu prea exista perceptia conform careia statul sa sprijine astfel de initiative.
Te-ai interesat daca ar exista sprijin financiar din partea statului sau alte programe de sustinere?
Incerc sa aplic la anul pentru o rezidenta de creatie oferita de ICR Paris, deja este scris proiectul… Nu e vorba de multi bani, dar experienta este una cu totul diferita si care, ca artist, stiu ca imi va fi benefica.
Ai participat la Europe Future Fashion. Cum ce impresii te-ai intors?
Europe Future Fashion a fost primul festival international la care am participat si trebuie sa spun ca dupa aceasta experienta mi-am reevaluat optiunile. Am cunoscut acolo fashion designeri, stilisti care mi-au reconfirmat ca sunt talentata, si de la care am invatat ca orice e posibil. Ne-am imprietenit si m-au sfatuit si incurajat sa particip la London Fashion Week.
Vei aplica deci la London Fashion Week?
Da, anul viitor. Dupa cum se stie, London Fashion Week e unul dintre cele mai importante festivaluri, nu mai e nevoie sa spun ce inseamna o astfel de participare, mai ales pentru un designer din estul Europei. Insa o participare la LFW implica foarte multi bani. Zeci de mii de lire. Dar, dupa cum spuneam, daca iti doresti foarte mult ceva, e foarte posibil ca acel lucru sa se si intample.
Te defineste minimalismul. Cum se aplica in creatiile tale?
Se stie ca e mai usor sa faci o rochie cu multe aplicatii,volume care pare la prima vedere senzationala , eu cred ca e mai greu sa faci o colectie simpla,minimala . Simplu nu inseamna nicidecum simplist. Spre exemplu, in colectia Geometrics, am acea fusta desavarsita, cu acele V-uri. Ea este o fusta purtabila, dar este foarte greu de realizat. E concept, e stiinta si arta intr-o piesa vestimentara. Acesta este minimalismul. Imi place sa fac haine purtabile. Pentru LFW, imi doresc totusi sa fac o colectie complexa, mai mult decat doar purtabila, sa fie mai \”de arta\”.
Cum ai reusit sa te dezvolti pe o piata in care publicul prefera mass market si are o perceptie usor deformata asupra designerului roman? Ma refer la impresia preturilor prea mari.
In Romania nu se realizeaza faptul ca noi desginerii am terminat o facuiltate de arta. Suntem in primul rand artisti, apoi designeri vestimentari, si in niciun caz croitori. Eu am deja 7 ani de experienta in atelier si o clientela a mea formata, pe care incerc sa o educ in acest sens. Poate si de aceea, colectiile mele s-au vandut intotdeauna, exista cateva persoane care vin sa cumpere numai din colectie.
Este cazul Alexandrinei, despre care stim ca ii creezi tinute?
Alexandrina are o poveste speciala, care a inceput la o prezentare de moda a mea unde ea a cantat. Am devenit foarte bune prietene, eu o plac foarte mult, ma inspira. Dar si ea e artista la randul ei, asa ca de multe ori cream piesele impreuna, nu are doar piese din colectiile mele.
Ce ti se pare mai important, recunoastere pe un segment de public mai restrans, avizat, sau una mai larga, care sa atinga si alt target?
Am spus deja ca ma consider in primul rand artista. Asa ca prefer zona de nisa. Eu vad piesele ca pe un tablou. Fiecare e rezultatul creativitatii mele.
Care este portretul clientelor tale?
Clientele mele au foarte mult bun gust, sunt naturale, inteligente. Au varste diferite, intre 20 si 60 de ani. Sunt acel tip de femeie, puternica, independenta si cu un bun gust innascut.
Claudia Castrase la evenimentul Pasarela 2010
Cum a intrat criza in atelierul tau?
A intrat anul trecut si a fost pentru o scurta perioada. Cred ca cel mai mult a fost a fost totusi in capul meu decat in realitate. Daca gandesti negativ, asa atragi. Daca iti amintesti ca ai alt target, te gandesti cum sa mergi in afara si cum sa inaintezi ca designer, nu se poate sa nu te descurci. Bineinteles, au fost si modifcari, insa nu am marit preturi. Publicul se sperie din cauza crizei si poate nu accepta maririle de preturi.
Te-ai gandit vreodata sa te stabilesti de tot in strainate?
Nu, destinul meu se pare ca este aici in momentul asta. Visul cel mare este sa lucrez la o mare casa de moda. Daca cumva se va realiza acest vis, ma voi duce, desigur. Stiu ca este aproape imposibil insa, fiind romanca.
Interviu – Anca Tenea

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge