Ce pierde China odatã cu creºterea salariilor. Revine Lohnul in Europa de est!

O serie de state de la marginea sau din apropierea Europei Occidentale devin noi centre de producþie a confecþiilor, odatã cu creºterea salariilor din China, marile branduri descoperind furnizori adaptabili mai apropiaþi de þãrile lor de origine, comenteazã Reuters.
Aprovizionarea din China devine mai costisitoare, dar este încã ieftinã, astfel cã decizia de a trece la \”Made in Morocco\” sau \”Made in Moldova\” nu are legãturã numai cu preþurile.
Cererea din industria confecþiilor este influenþatã în primul rând de comportamentul cumpãrãtorilor, iar producãtorii trebuie sã supravieþuiascã în faþa unor \”supergrei\” ca brandul Zara al grupului spaniol Inditex, care în câteva sãptãmâni poate avea în magazine o rochie similarã cu una de la prezentãrile de modã ºi care fabricã 60% din produse în Europa sau în apropiere.
\”Desigur cã este mai costisitor sã producem în Turcia sau Tunisia decât în China, dar nu cu mult, având în vedere cu cât au crescut salariile angajaþilor chinezi, ºi este mult mai convenabil sã producem mai aproape, astfel încât sã avem mai mult control asupra calitãþii\”, a declarat Giovanni Bianchi, designer al companiei La Perla.
La sfârºitul anului trecut, La Perla, producãtor de lenjerie de lux, a transferat producþia din China în Turcia ºi Tunisia, precum ºi în Portugalia.
Compania estimeazã cã pentru fiecare 10 euro cheltuit în China cu forþa de muncã, pentru aceeaºi muncã cheltuieºte 15-16 euro în Tunisia sau Turcia, astfel cã China rãmâne în continuare mai ieftinã.
Situaþia se schimbã însã. Asociaþia comercialã Institut Francais de la Mode estimeazã cã salariile medii lunare din regiunea de coastã a Chinei au crescut anul trecut la 400 de euro, de la 240 de euro în
2005. În Tunisia, angajaþii primesc 160 de euro, în Maroc 152 de euro.
Casele franceze de modã Jean-Charles ºi Barbara Bui ºi grupul de confecþii Etam ºi-au transferat la rândul lor mai aproape o parte din producþie.
În 2010, Barbara Bui ºi-a transferat activitãþile din China în România, Ungaria, Bulgaria ºi Turcia, întrucât distanþa ºi bariera de limbã au fãcut dificil controlul calitãþii, a declarat directorul general adjuncy Jean-Michel Lagarde.
\”Ne putem impune mai uºor stilul de lucru atunci când colaborãm cu producãtori din sudul ºi estul Europei\”, a arãtat Lagarde.
Reprezentanþii companiilor susþin cã producãtorii chinezi îi preseazã sã mãreascã producþia, existând riscul sã rãmânã cu stocuri nevândute sau sã facã discounturi care le-ar putea afecta imaginea brandurilor.
\”Raportul între preþ ºi calitate obþinut în China nu mai este ce dorim\”, a explicat Celine Lopez, director la compania Jean-Charles de Castelbajac, care a transferat activitãþile în Ungaria.
Compania Etam are 20.000 de angajaþi în China, dar luna trecutã a anunþat cã va muta o parte din activitãþi în Tunisia, Maroc, Portugalia, Grecia ºi Turcia.
Potrivit asociaþiei comerciale franceze în domeniul lenjeriei, producãtorii chinezi negociazã mai dur salariile ºi volumul producþiei, dupã criza din 2008/2009. În plus, preferã clienþii din SUA, întrucât aceºtia vor modele mai simple ºi un volum mai mare de producþie decât europenii.
Totodatã, unele branduri au constatat cã producãtorii din Europa de Est, Tunisia ºi Turcia sunt mai interesaþi sã particile la elaborarea procesului de producþie decât cei din China.
Schimbarea tendinþei este influenþatã într-o anumitã mãsurã de politica centralizatã a guvernului chinez, care vrea ca economia sã progreseze spre domenii care necesitã un nivel mai ridicat de specializare ºi tehnologie.
Asia rãmâne totuºi principalul centru de fabricare a confecþiilor europene, reprezentând 75% din producþia lor externã, potrivit unui studiu al Institut Francais de la Mode.
În perioada ianuarie-septembrie 2011, valoarea comenzilor fabricilor chineze de profil a crescut cu 8% faþã de aceeaºi perioadã a anului anterior, la 23 de miliarde de euro, fiind cu mult peste cele din Maroc, care au avansat cu 10%, la 1,7 miliarde de euro.
Studiul noteazã cã brandurile franceze de modã sunt interesate sã colaboreze cu producãtori din Bulgaria, în timp ce mai mult de un sfert din lenjeria francezã este fabricatã în Tunisia ºi Maroc.
Institut Francais de la Mode menþioneazã Ucraina ca foarte atractivã, cu producþia unor branduri precum Hugo Boss, Quiksilver and FCUK, în timp ce în România se aflã mãrci ca Harrod\’s, Zara ºi C&A.
În Republica Moldova produc Dolce&Gabbana, Guess, Armani ºi Cavalli, iar în Belarus clienþii mari includ Calvin Klein, DKNY ºi Next.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge