Branduri

Ii asteptam la noi de doua decenii. Si pentru ca au intarziat sa apara, i-am cautat in Europa, la Budapesta, Viena, Londra si Paris. Marii retaileri de haine au decis sa intre masiv pe piata din Romania pe picioarele lor si sa renunte, in unele cazuri, la cei care le aduc colectiile in franciza. Criza economica nu numai ca nu-i sperie, ci chiar ii incurajeaza sa vina. Ii atrag chiriile mici si faptul ca de pe piata au disparut jucatorii care n-au facut fata recesiunii.
In timp ce economia noastra e pe butuci si romanii inchid firma dupa firma, sufocati de credite si vanzari mici, suedezi, olandezi, germani, francezi si spanioli deschid in tara noastra magazin dupa magazin si spun in cor: Romania, te iubesc! Vand branduri puternice, vechi si de un secol, de lux, sau de clasa medie, iar romanii care le-au asteptat zeci de ani, se se aseaza acum la coada ca sa imbrace haine. De firma!
Am ajuns la Bacau intr-o vineri noaptea. Doua tiruri doldora de haine parcheaza in fata mall-ului. Echipa de carausi se organizeaza. Mii de haine si pantofi au venit din Spania si vor umple un magazin nou-nout, intr-un mall din Bacau. Magazinul se ridica de la zero, si va arata exact ca-n fotografiile trimise din Spania. Nimic nu-i pus la intamplare: casele de marcat, ofertele, colectiile noi – totul dupa ce sociologii au studiat vreme de zeci de ani obiceiurile cumparatorilor.
Marile branduri de moda invadeaza Romania, tocmai acum, cand in portofelele noastre e criza! La prima vedere, un paradox – ce profit ar putea face acum de pe urma noastra? De ce n-au venit in boom-ul economic de acum cativa ani, cand eram convinsi ca banii sunt facuti ca sa-i cheltuim. Simplu, proprietarii brandurilor sunt versati: in plina criza economica la noi, ei au capital si pot pune conditii.
Acum, mall-urile sunt mai ieftine ca oricand – fiindca risca sa ramana goale daca nu scad chiriile, ieftina e si forta de munca: in orasele lovite de criza si saracie – multi romani isi doresc sa lucreze in magazine stralucitoare, in care sa vanda cot la cot cu Penelope Cruz, Scarlet Johansson sau. Cindy Crawford si sa uite de garsoniera mizera in care se intorc acasa. Micii retaileri, cu branduri fara traditie vor fi zdrobiti!
In plina criza romaneasca, o firma spaniola a pus mana pe un spatiu urias in buricul Bucurestiului. Brandul afisat e atat de mare, special sa-ti sara-n ochi! Sa transforme magazinul in punct de reper al orasului si de aici in loc de intalnire! Strategia functioneaza! Magazinul e plin. Miruna l-a scos pe Vlad la cumparaturi. Cauta o haina groasa, de iarna. Miruna stramba din nas, ar vrea o culoare mai vie, mai deschisa si cere ajutor consultantului de vanzari. Baiatul merge sa intrebe in depozit. daca n-a ramas cumva vreo haina ratacita care sa fie pe placul Mirunei. Pana atunci, fetei ii fac cu ochiul o pereche de pantofi. Cei doi iubesc cumparaturile, chiar daca asta ii indatoreaza la banci. Au mai multe carti de credit. Le folosesc mai des in strainatate, unde gasesc modele mai cool, si cateodata mai ieftine. Miruna e fericita. Pana la urma nu si-a luat haina groasa pentru care venise, ci una subtire, dar o iubeste. Si pana la iarna, mai e loc de inca o sesiune de shopping.
Brandul Zara a adus in 2009 un profit net de 1,3 milioane de euro. Insa romanii mai tanjesc si dupa altele. Suedezii de la H&M sunt intre primii 3 vanzatori de textile din lume! Si-au rezervat deja spatiu in mall-urile bucurestene. Evident, au asteptat criza, ca sa negocieze mai bine. Si pe internet, suedezii au deja site in limba romana, si scot la concurs locuri de munca in viitoarele magazine.
Putini romani stiu ca in ciuda multimii de branduri din mall-uri, concurenta e de fapt doar intre cativa mari jucatori: Zara apartine de fapt celui mai mare vanzator de textile din lume, grupul spaniol INDITEX, care mai detine Bershka, Massimo Dutty, Oysho, Stradivari, Zara Home si alte cateva branduri vechi in constiinta romanilor, dar proaspete in mall-urile romanesti. INDITEX are 46 de magazine in Romania si se extinde. Concureaza cu SOLMAR, grup israelian, francizor care a adus in Romania Mango, Promod, Max Mara Weekend, Marina Rinaldi, Karen Millen si altele. Are zeci de magazine si se extinde.
Alt francizor, de data aceasta grec, detine magazinele: Gap, Marks&Spencer si Starbucks. Lor li se adauga cei cativa mari retaileri de haine si pantofi.
Intr-un mall nou, din Piata Sudului, lupta se da fata-n fata, cu spatii inchiriate strategic: Mango a venit de la Barcelona la Bucuresti inca din 1999. De atunci si pana acum functioneaza pentru Solmar drept barometru: testeaza piata: daca Mango vinde, cu siguranta, vor vinde si celelalte.
Razboiul vanzarilor se poarta la vedere!
Si ca sa se deosebeasca de ceilalti competitori, Mango se indeparteaza de autoservire si se transforma in boutique. Lanseaza colectii editie limitata cu nume de vedete.
Exista diferente de pret intre Romania si strainatate. Francizorul spune ca inainte de intrarea noastra in UE de vina erau taxele romanesti prea mari, pe seama carora strainii glumeau. Astazi mai exista diferente de pret doar din cauza transportului. Iar acestea nu ar trebui sa depaseasca 2%. Dar oricat de mici ar fi preturile in tara noastra, nu vom gasi niciodata reduceri de genul: de la 100 la 20 de euro – din simplul motiv ca, la noi, marfa se vinde si fara discount. In Romania, fie criza cat de rea, look-ul e sfant!
Brandurile aduc clienti mall-ului, si nu invers. Francizorul a obtinut chirii bune, chiar si pe timpul boom-ului imobiliar. Cu toate astea s-au pregatit de criza.
Au fost cateva luni de zile fara vanzari, in care s-au facut concedieri – dar cei ramasi si-au pastrat salariile.
In 2009 acest brand a vandut in lume moda in valoare de 1,48 de miliarde de euro. Magazinele sale on-line au facut 11,7 milioane in acelasi an de criza.
Irina e convinsa ca magazinele ei au rezistat in lunile critice fiindca n-a taiat marketingul, cum a facut majoritatea concurentei. Acum, cand verifica vanzarile ii creste inima – romancele si-au revenit din letargie si cumpara din nou! In plus, criza economica i-a adus la Mango clientela noua, la care nici nu visa. Intre 20 si 30% dintre cei care intra in magazin cumpara cu siguranta. Romancele lasa in medie 50 de euro la casa, pot alege din peste 2.000 de piese expuse in magazin.
Romanii par sa fie in permanenta cautare de haine. O dovedeste Irina care e si ea intr-un permanent brand-hunting! Tocmai a adus in Romania un brand nou, e mandra ca ea insasi a sunat in Spaina, la firma, a negociat cu ei si a reusit sa mai obtina o franciza: DESIGUAL. Hainele sunt intr-adevar iesite din comun, dar preturile sunt foarte mari: 300 de lei o fusta. Dar se cumpara.
Acest \”altfel\” spaniol a mizat pe criza si a pornit o campanie agresiva de extindere in lume.
Insa nu doar brandurile scumpe vin astazi in Romania: Kiabi ataca segmentul familiei. Suntem intr-un supermarket de haine. Dupa pasareasca pe care o vorbeste echipa de vanzari, ne dam seama ca a facut training in Franta. Irina Farcas e manager de raion. A facut studii europene si drept, n-o prea ajuta in job-ul ei, dar ii place ce face! Cu o istorie de 30 de ani de vanzari in Franta, cu o cifra de afaceri anuala de peste un miliard de euro, francezii de la Kiabi si-au intins antenele catre Romania inca de acum 4 ani. \”Raportand la piata romaneasca – spune Alaina Simar, director Kiabi Romania -, n-as fi venit sub nici forma in 2006 ori 2007 or chiar inceputul lui 2008 , pur simplu pentru ca n-am fi putut face fata preturilor practicate in ceea ce priveste chiria.\”Abia in septembrie 2009 au deschis primul magazin. La inceputul lui 2010, au mai deschis inca 4. Dar domnul Alain s-a mutat in Romania mult mai devreme. Si s-a apucat sa colinde in lung si-n lat magazinele romanesti, ca mistery-shopper! A vazut ce vinde concurenta si ce le lipseste romanilor. \”Cel mai mare succes il au produsele pentru bebelusi si copii. Si cred ca notiunea de \”copil rege, suveran\” e la mare pret in Romania, iar parintii prefera sa se sacrifice pe ei in favoarea copiilor\”. Punct ochit, punct lovit. Printre cele 80 de mii de articole expuse in uriasele magazine misuna carucioare cu clienti pretentiosi, care-si aleg singuri ce le place din colectia toamna-iarna. Iar micii regi de Romania sunt cumparatori de impuls, nu se uita-n portofelul parintilor cand isi alcatuiesc garderoba.
Francezii inca nu se pot lauda cu profit de pe urma noastra, insa au calculat ca piata romaneasca mai poate inghiti in urmatorii 10 ani inca 45 de magazine de-ale lor. Isi fac agresiv reclama, cu cataloage in cutii postale si promotii. \”In prezent Kiabi angajeaza. De un an suntem 140 de oameni, si doresc sa creez inca 450 de locuri de munca in urmatorii 3 ani.\”
Lucian e sef peste hainele barbatesti, lucreaza cot la cot cu consultantii de vanzari si e toata ziua in picioare, in magazin! \”Am lasat munca de birou pentru asta si nu regret!\”
Pe masura ce marfa se vinde, alta e adusa din depozit: santraj, plachetaj, balizaj, echipa nu sta o secunda. Seara, numarul bonurilor de vanzare si suma cu 4 zerouri incasata de raionul sau ii da satisfactie. Tinerii s-au adaptat din mers la stilul de lucru occidental – inclusiv la economia de hartie. Francezii nu risipesc nimic! Lucian pleaca acasa, maine o ia de la capat.
La fel ca si francezul, alt supermarket – de data aceasta nemtesc, si de pantofi a mizat tot pe criza in expansiune: Deichmann a deschis – in 2010 – 240 de noi magazine. Unul dintre ele la Iasi. Vanzatoarele de la casa incearca sa mai adauge o vanzare pe bonul clientului: de exemplu un spray antibacterial pentru pantofi – promovat si recomandat cu entuziasm, poate spori substantial incasarile.
Nu e din Elvetia, dar a inghitit firme elvetiene de incaltaminte, ba chiar si austriece, nemtesti sau americane. Astazi, domnul Deichmann, urmas al unui cizmar care si-a deschis primul magazin in Germania in 1913, conduce o multinationala care incalta doua treimi din Germania si vinde pantofi pe tot globul pamantesc. Ii fac reclama Cindy Crawford, Pussycat Dolls si SugarBabes. Acest vanzator de pantofi e de trei ani in Romania: avea doar 4 magazine care testau piata: a fost zgarcit la cheltuieli. In timp ce competitorii deschideau magazin dupa magazin, neamtul a stat de-o parte: avea informatii despre crahul financiar ce avea sa vina si l-a asteptat. Nemtii nu vor ca propriile lor magazine sa-si faca unul altuia concurenta! Nu vor sa ajunga sa ofere pantofi la jumatate de pret, ba chiar gratis – cum au patit-o unii retaileri romani care n-au mai reusit sa-si pastreze reteaua de magazine in plina criza financiara. Si apoi, nemtii recunosc ca si-au gandit strategia pentru cucerirea pietei romanesti inca din 2006 si ca de atunci incoace, nimic nu i-a luat prin surprindere. A, poate doar un lucru: ca la noi nu se vand pantofi de dama nr.44, fiindca romancele au picior fin de cenusareasa si cauta nr.35, pe care ei nu-l aveau. Dar, s-au adaptat din mers.
Si amplasarea magazinelor este cheia vanzarilor mari: ca sa prinda fluxul principal de vizitatori dintr-un mall, se instaleaza chiar in fata supermarketului de la parter! Orice spatiu la etaj e refuzat din start, ca necastigator, iar concurenta a venit imediat vis-a-vis! Strategia nemteasca merge pe volum: si ca sa vanda mult, acest retailer se lauda ca in magazinele romanesti are marfa mai ieftina decat in vest.
Faptul ca 70% din marfa cu eticheta nemteasca este produsa in Asia nu mai e de mult o rusine, ci dimpotriva, prezentat drept argumentul forte pentru raportul calitate-pret. Plecam la Bacau, la Zara: ultima sedinta inainte de inaugurare. Aici nu-i imbulzeala ca la pantofi, dar asta nu-i dezamageste pe marii retaileri straini. Si-au construit brandurile in timp si sunt puternice, nu depind de credite si nu cheltuiesc nici un banut fara sa stie cat si cand le aduce profit. Iar romanii i-au asteptat ani intregi, si isi deschid portofelele – dupa posibilitati, fiindca vor sa arate ca manechinul din vitrina.
Strainii ne-au mirosit foamea de moda si ne-au hranit-o. Ne-au lasat sa tanjim dupa brandurile lor iar acum cuceresc piata romaneasca. In plina criza Romania li se ofera pe tava: cu forta de munca ieftina, chirii rezonabile si milioane de clienti care nu se uita la bani, caci vor sa arate ca manechinul din vitrina.
Reportaj difuzat de Protv in emisiunea \”Romania, te iubesc!\” din 7 noiembrie 2010

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge