Atac asiatic – Jumatate din piata autohtona de textile este invadata de produse chinezesti

Aproape jumatate din piata româneasca de imbracaminte si incaltaminte este napadita de produse chinezesti, a caror calitate lasa de cele mai multe ori de dorit. Motivele pentru care românii prefera sa cumpere asemenea produse sunt diverse: pe de o parte, puterea mica de cumparare, iar pe de alta parte, consumatorii nu stiu sa faca diferenta intre un produs original si unul contrafacut. Dincolo de aceste lucruri insa, efectul comercializarii produselor contrafacute este dezastruos pentru producatorii români, dar pe termen lung si pentru consumatori.
Producatorii români de textile se asteptau ca, odata cu intrarea in Uniunea Europeana (UE), România sa importe mai putine haine si incaltaminte din China. UE ar fi trebuit sa impuna cote pentru a se proteja de politica agresiva a Chinei in ceea ce priveste exporturile de textile, confectii si incaltaminte, mai ales dupa ce guvernul chinez a refuzat sa elimine subventiile de stat pentru exportatori, ajutoare care denatureaza concurenta. „Din pacate, UE nu a mai impus nici o cota incepând cu anul 2008 pentru China, iar România nu a beneficiat niciodata de cote
fizice, deoarece la noi a au fost dintotdeauna libere importurile din China. Mai mult, importurile de haine si pantofi au crescut in anul 2007”, ne-a spus presedintele Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS), Maria Grapini. Astfel, s-a ajuns ca aproximativ 40% din consumul de textile de pe piata româneasca sa fie de productie asiatica, din care aproape 60% reprezinta marfa contrafacuta, a subliniat Grapini.
In ceea ce priveste preturile produselor chinezesti, in raport cu cele ale produselor autohtone, liderul FEPAIUS este de parere ca diferentele sunt foarte mari, deoarece exista de multe ori tripla evaziune (pret neevaluat, cantitati fizice si etichete false). Asa se face ca un tricou din China poate costa 4 – 5 lei, iar in România, acesta nu poate fi produs sub 8 lei, la care se adauga celelalte costuri de comercializare. Din acest motiv, efectul comercializarii produselor contrafacute este in primul rând catastrofal pentru producatorii din industria autohtona, insa pe termen lung sunt afectati si consumatorii. „Acestia uita ca nu doar pretul este important, ci si sanatatea si durabilitatea produsului. Daca la aceste produse nu se cunosc nici materiile prime, nici substantele chimice utilizate in procesul de productie, exista pericolul imbolnavirilor. Multe produse pot fi periculoase daca nu sunt comercializate cu certificat de calitate, care sa mentioneze ca nu contin substante cancerigene”, a afirmat Grapini. Si totusi, românii nu par a fi ingrijorati de aceste semnale de alarma.
Potrivit Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), pâna acum nu s-au inregistrat reclamatii referitoare la produsele chinezesti, pentru ca oamenii nu-si dau seama de pericolele la care se expun, fiind atrasi de pretul mic. „Controalele ANPC nu au plecat niciodata de la reclamatii, ci, de cele mai multe ori, inspectorii s-au autosesizat in legatura cu neconformitatea anumitor produse din China, sau am primit notificare de alerta rapida (RATEX), de la Comisia Europeana”, ne-a spus consilierul Autoritatii, Laura Hora.
Românii prefera sa cumpere asemenea produse din motive diverse: multi nu cunosc si nu stiu sa faca diferenta intre un produs original si unul contrafacut, daca nu exista o etichetare corecta, iar puterea de cumparare este foarte mica pentru majoritatea populatiei si atunci cumpara, de nevoie, lucruri ieftine. „Românii, in majoritate, gândesc pentru nevoia imediata”, a adaugat presedintele FEPAIUS, Maria Grapini.

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge