Alternativa retailului clasic, \"made-to-measure\"

Criza economica i-a facut pe selectii clienti romani ai croitoriei la comanda sa-si regandeasa obiceiurile de cumparare. Dar nu in sensul ca renunta la hainele lucrate pe masura, ci ca le prefera pe acestea celor de-a gata. „Au realizat ca cea mai buna cale catre cumpatare e chiar aceea de a face achizitii poate putin mai sumpe, dar mai bune“, explica paradoxul Alex Moise, care, impreuna cu prietenul lui, Alex Dragan, a pornit, exact in urma cu un an, afacerea Sarto, care vinde \”made-to-measure\” accesibil“, pentru a pastra o licenta a lui Dragan.
Lista celor care ofera asemenea servicii in Romania nu este, de altfel, foarte lunga: dupa ce nume cu rezonanta precum Casa Frumoasa Store (vinde Scabal, Brioni, Tom Ford), italienii de la Ermenegildo Zegna (din portofoliul Alsa Boutiques) sau romanii de la Zenonni au cucerit segmentul de lux, in ultimii patru ani si-au croit – la propriu – locul in piata locala – insa pe nisa vestimentatiei lucrate la comanda, care se incadreaza in segmentul mediu de pret -, si brandurile autohtone Sarto, „Tudor. Personal Tailor“ sau „Alexandru Ciucu“. Si fiecare lucreaza sa alimenteze garderobele politicienilor, ale oamenilor de afaceri, ale ambasadorilor si diplomatilor din tara, dar si ale avocatilor, antreprenorilor sau la nivel middle management.
„Nu ne ducem spre lux“, tine sa precizeze Moise, „noi vindem un produs premium. Suntem o alternativa la retailul clasic, daca vreti“. Criza – il completeaza Dragan – „i-a impins pe multi clienti din zona de retail in zona de \”made-to-measure\” pentru ca se uita mult mai atent la cati bani platesc si pe ce (…) decat sa-si cumpere un costum standard din magazin, mai bine comanda unul, la pachet cu serviciile aditionale“. Altfel spus, afacerea Sarto aduce in plus fata de croitoria clasica ideea de consiliere vestimentara a clientului, in functie de stilul sau de viata si de statutul profesional, dar si o economie de timp. Practic, e nevoie de o singura vizita la croitor. Pentru fiecare client, se completeaza un formular de cateva pagini, in care figureaza greutatea, dimensiuni, inaltime, astfel incat, pentru al doilea costum, nu mai este necesara o intalnire cu croitorul. In showroom-ul Sarto, aflat pe bulevardul Nicolae Caramfil, clientul poate alege un produs din galerie sau, la fel de bine, inspirat de ceea ce vede, poate comanda un produs personalizat. Sistemul clasic, dar sigur, de recomandare „din gura in gura“, a inceput sa functioneze, iar dupa primul an de activitate al Sarto, bilantul e multumitor: o baza de date de 200 de clienti si o cifra de afaceri de circa 105.000 euro, adica „undeva la peste 70% din estimarea initiala“, spune Moise.
Pretul unui costum cumparat de la Sarto, este, in medie, de 400-650 de euro, fata de 1.500 de euro, cat costa in medie un costum „made to measure“ la Scabal, sau peste 800 de euro la Zenonni. Grija pentru satisfacerea clientului naste, insa, un inconvenient: imposibilitatea de a avea costumul mai devreme de trei saptamani, daca este facut in sistem semi-industrial, sau chiar de doua luni, daca este facut integral manual. Insa nimic nu e prea mult pentru un costum care sa te scoata din multime.
La un nivel mai sus, desi in aceasta perioada de criza bugetele de cumparaturi ale clientilor sunt mai mici, croitorii de lux continua sa se descurce bine. Divizia „su misura“ a Alsa Boutiques (vinde Zegna), de exemplu, a ajuns deja la 20% din vanzarile totale pe Romania, care se ridica la circa trei milioane de euro. Si Stil European, firma care importa, prin Casa Frumoasa, stofele belgiene Scabal (de 16 ani) si pe cele britanice Brioni (de 4 ani), si-a crescut afacerile – conform Ministerului Finantelor – de la un milion de euro in 2008, la 2,9 milioane de euro in 2011.
Din cap pana-n picioare
Explicatia Juliei Kristensen, directorul Stil European, e simpla: „Clientii stiu ca mare parte din speranta de viata a unui articol depinde de materialul din care e facut. Lucram cu stofe scumpe, dar superioare in ceea ce priveste rezistenta si durabilitatea (…) Lumea cumpara mai strategic“. Asta inseamna ca evita lucrurile la moda in favoarea bunurilor durabile, traditionale. Bunurile mai scumpe, dar bine facute, in stilul clasic, aduc cateva mari avantaje in fata celor mai perisabile.
„Camasa H&M de 20 de dolari, cu guler excentric, parea o idee buna la magazin. Dar e aspra si iritanta, si nu va arata niciodata la fel de bine pe mine ca pe manechin. In schimb, putinele, dar sobrele mele camasi de 100 de dolari sunt mult mai confortabile si flatante, incat e foarte probabil sa le port la nesfarsit… calitatea dureaza“, face o comparatie un consultant care a dorit sa ramana anonim.
Una din variantele de crestere a afacerilor de acest gen in aceasta perioada este completarea portofoliului cu branduri pentru o tinuta completa. Pe langa costumele de la Scabal si Brioni, Julia Kristensen, de exemplu, vinde si pantofii italienesti Loro Piano, de la Santoni, dar si camasi de la Lorenzini. Si Zenonni a mizat pe diversificarea ofertei. „Putem oferi un total look masculine“, spune Ciprian Vlad, director general al Vissio Trend, firma care a creat brandul. Concret, pe langa costumele bespoke si camasile custom made, de la finele lui 2009, Zenonni ofera si pantofi facuti la comanda, „un produs hand-made care lipsea pe piata noastra“, subliniaza Vlad. In cazul Zennoni, o alta varianta de crestere a castigurilor este extinderea – firma tocmai a deschis la Chisinau un nou showroom, in urma unei investitii de 40.000 de euro.(Ca o paranteza, Simona Hulber, designerul Zennoni, a deschis – impreuna cu un partener, Alin Merer – magazinul virtual Hulber, primul magazin exclusiv de camasi si accesorii“).
Cifrele realizate in sectorul de croitorie la comanda nu sunt deloc de neglijat daca tinem cont de faptul ca magazinele high-end au raportat declinuri de pana la 35% in vanzarile din ultimii doi ani. Acum, cea mai buna cale catre cumpatare pare a fi economisirea prin valoare. E o strategie, testata in timp, numai buna de invins o recesiune; functioneaza pentru o gama uriasa de bunuri si servicii.
Made to measure
adaptarea unei croieli standard la masurile clientului. „Su misura“ este echivalentul italian pentru notiunea de costum facut pe masura
BESPOKE
crearea unui tipar taiat la milimetru exact pe masurile si dupa specificatiile cerute de client si realizarea produsului exclusiv manua
Acul de aur
Cu o istorie de peste 250 de ani, strada Savile Row din Londra concentreaza spuma croitorilor de lux.
ANDERSON&SHEPPARD Unul dintre putinele ateliere de pe Savile Row ce face exclusiv costume la comanda, nu si pe masura sau „de-a gata“. Croitorii de aici fac un stagiu de minim 5 ani cu un „Master Tailor“ inainte de a lucra la un costum.
BRIONI Infiintata in 1945 la Roma, Casa Brioni – furnizorul oficial al costumelor celebrului James Bond – e prezenta azi in toata lumea, cu 25 de magazine proprii si 13 in franciza. Pe langa hainele bespoke – supranumite „Rolls-Royce-ul“ costumelor de lux – casa are si o linie de pret-a-porter atat pentru barbati cat si pentru femei.
SCABAL Initial retailer de panze si tesaturi, Scabal a fost infiintata in 1938 la Bruxelles de Otto Hertz. De la sase angajati, compania – care a facut popular conceptul made-to-measure – lucreaza azi cu 600, in ateliere din Belgia, Germania si Italia, vanzandu-si brandul in 60 de tari din Europa, America si Asia.
ZEGNA La 100 de ani de la infiintare, casa italieneasca de moda Ermenegildo Zegna detine peste 300 de magazine. |n 2008, vanzarile italienilor au fost de 870,6 mil. euro, 88% din bani venind de la export.
TOM FORD In 2005, designerul Tom Ford a mers la Anderson&Sheppard pentru a-si comanda o garderoba. Experienta de pe Savile Row l-a inspirat sa-si deschida, pe Maddison Avenue, un magazin dedicat costumelor facute la comanda.
4 marci sonore – Scabal, Ermenegildo Zegna, Brioni si romanii de la Zenonni – au verificat pana acum pe piata romaneasca interesul publicului pentru hainele unicat sau „made-to-measure“
400 pretul minim al unui costum „made-to-measure“, care este facut in sistem de productie semi-industriala. Un costum „bespoke“ costa de la 2.000 euro in sus
25 de ore de munca necesita, in medie, un costum ajustat in functie de masuri. In fabrica, un costum e gata in 90 de minute
5 branduri romanesti – Sarto, „Tudor. Personal Tailor“, „Alexandru Ciucu“, London Tailors, Gabriel Bespoke – au atacat o nisa de piata unde nu e inca mare inghesuiala – vestimentatia de tip „made to measure“ pentru clasa de mijloc

Articole HOT

Business Texin
f
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

black

Black Winter Fashion On Charles Bridge

city

Walking On San Francisco Street Alone

girl

Woman Enjoying Grossglockner High Alpine Road in Austria

Știri

Business Texin
d
dress

Woman Wearing Red Dress-Holding Turned On String lights

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Nemo enim ipsam voluptatem...

2
fashion

Before Start My Day, Ten Minute For Makeup – VIDEO

3
fashion

Boho Peace Hippie Girl Enjoying Summer with Flower Styling

4
black

Black Winter Fashion On Charles Bridge